Skip links

First-Party Data: jouw data, jouw regels

First-Party Data: jouw data, jouw regels

Door Marc La Chapelle

Fist-Party Data

First-party data is klantdata die met toestemming is verzameld en eigendom is van jouw bedrijf, de data controller. Het gebruik van first-party data staat bovenaan de agenda marketeers, omdat andere databronnen (third-party data) door wet- & regelgeving en browser-restricties onveilig, onnauwkeurig en onbetrouwbaar of soms zelfs helemaal niet meer beschikbaar zijn.

Intouch365 helpt organisaties bij het opzetten en optimaliseren van een effectieve first-party data strategy door slim gebruik te maken van technologieën zoals Microsoft Dynamics 365 Customer Insights. In een tijd waarin third-party data steeds minder betrouwbaar en beschikbaar is, biedt Intouch365 bedrijven de tools om zelf controle te houden over hun klantdata. Door middel van geïntegreerde oplossingen kunnen organisaties klantgegevens verzamelen bij elk touchpoint—via websites, apps of direct klantcontact—en deze data veilig en efficiënt beheren via server-side tracking. Bovendien ondersteunt Intouch365 bij het implementeren van consent-based marketing, waarbij transparantie en toestemming centraal staan.

Ontwikkelingen ten aanzien van First-Party Data

Belangrijke ontwikkelingen ten aanzien van first party data zijn de volgende:

· First-party data als basis

Bedrijven en instellingen verzamelen steeds meer eigen klantgegevens via websites, apps, loyalty-programma’s en direct klantcontact. Dit zorgt voor meer controle en minder afhankelijkheid van externe data, maar betekent ook dat er ‘haakjes’ gecreëerd moeten worden om bij elke interactie met de klant (ofwel bij elk ‘touchpoint’) de data te vangen.

· Consent-based marketing

Consumenten moeten expliciet toestemming geven voor het gebruik van hun data. Transparantie en duidelijke opt-in mechanismen worden cruciaal.

· Server-side tracking

In plaats van browsergebaseerde tracking stappen bedrijven over op server-side tracking om first-party data beter te beheren en privacy te waarborgen. Bij server-side tracking is er een centrale opslagplaats in de cloud waarop alle klantdata wordt verzameld en waarvandaan het wordt doorgestuurd naar third-party trackingplatforms. Allerlei informatie over hoe een klant zich op je site gedraagt wordt zo in één stroom ingewonnen en doorgestuurd.

· Contextual targeting

Naast het tonen van persoonsgerichte advertenties op basis van cookies, is er ook steeds meer aandacht voor het plaatsen van advertenties op basis van de analyse van de inhoud en context van een website. Contextual targeting gebruikt AI (artificial intelligence) om webpagina’s te begrijpen. Anders dan bij cookies, is contextuele targeting niet afhankelijk van gebruikersgegevens. Het analyseert simpelweg de inhoud en context van de tekst op een pagina om zo gerichte advertenties te tonen.

Johan Cruijff

En natuurlijk gelden ook in de wereld van de First-Party Data de wijze woorden van de grote voetballer Johan Cruijff, dat elk voordeel ook z’n nadeel heeft. Want door het verzamelen en analyseren van meer klantdata ontstaan ook meer mogelijkheden voor personalisatie en kunnen klanten beter bediend worden. Dat is een groot voordeel, net als het feit dat er door het steeds minder gebruik maken van third-party data er ook steeds minder afhankelijkheid van andere partijen ontstaat. Daar tegenover staat echter het grote nadeel dat het wel steeds moeilijker wordt om nieuw, nog niet bekende, klanten te targeten. Hierbij wordt een groot beroep gedaan op de creativiteit van veel organisaties.

Nieuwe technologieën, zoals Customer Data Platforms (CDP’s), kunenn organisaties helpen om – ondanks de privacy restricties – hun marketing-uitingen toch optimaal te laten renderen. Intouch365 helpt organisaties graag bij het bepalen van hun customer data strategie en consent based marketing en kan helpen bij het inrichten van de ondersteunde marketing technologieën.

Contact

Vragen n.a.v. deze blog? We helpen je graag!

Marijn van Haperen

Marijn van Haperen

Eigenaar - Intouch365