Goede doelen
Home » Goede Doelen
Branche
Liefdadigsheidsinstellingen
In de afgelopen jaren hebben Goede Doelen te maken gehad met een groot aantal trends die het nodig maken om donateurs op een andere manier te benaderen en werven. Waar Goede Doelen voorheen vaak ledenorganisaties waren, waarbij de lidmaatschapsgelden voor een vaste basis van baten zorgden, zijn Goede Doelen nu steeds vaker afhankelijk van eenmalige donaties die getriggerd worden door slim in te spelen op persoonlijke interesses en drijfveren.
Trends
Trends bij goede doelen
Lees hier een overzicht van de nieuwste trends binnen de goede doelen.
Donateurs verwachten steeds meer dat de berichten die zij ontvangen relevant zijn voor hun specifieke interesses en gebaseerd is op hun eerdere betrokkenheid. Donaties moeten ook getriggerd worden door deze relevante, individuele communicatie, want de trouwe leden van een goede doelenorganisatie, die jaarlijks stilzwijgend hun lidmaatschap verlengen, zijn in toenemende mate een uitstervend ras.
Mensen maken gebruik van verschillende kanalen, zoals e-mail, social media, websites en mobiele apps om met goede doelen in contact te komen. En zij verwachten ook dat zij via het kanaal van hun voorkeur op een tijdstip dat het hen past kunnen interacteren. Inherent aan de keuze voor meerdere contact.
Met de groeiende digitale betrokkenheid en interacties beschikken Goede Doelen over steeds grotere hoeveelheden data. Het analyseren en benutten van deze gegevens blijkt echter een grote uitdaging, zeker als men niet beschikt over de juiste tools. Een biedt de mogelijkheid om al deze gegevens, afkomstig van diverse bronnen, te structureren en analyseren en zorgt er zodoende voor dat de Goede Doelen waardevolle inzichten verkrijgen om de fondswerving en het donorbeheer te kunnen verbeteren.
Privacy en gegevensbescherming zijn cruciale aspecten geworden voor Goede Doelen. Het daadwerkelijk compliant zijn met de AVG blijkt in de praktijk nog niet zo eenvoudig, zeker niet wanneer iemand bijvoorbeeld zijn ‘recht op vergetelheid’ wil uitoefenen. Dan moet je als Goede Doelen organisatie kunnen zien in welke systemen en bestanden er allemaal gegevens van die persoon opgeslagen zijn, en dat overzicht ontbreekt doorgaans.
Het aantal Goede Doelen organisaties is toegenomen en ze concurreren allemaal om de aandacht en steun van potentiële donateurs. Door een CDP te gebruiken kunnen goede doelen organisaties een beter inzicht krijgen in de behoeften en voorkeuren van hun doelgroep, waardoor ze gerichtere campagnes kunnen opzetten en zich kunnen onderscheiden van andere organisaties.
In een steeds meer gedigitaliseerde wereld is het belangrijk voor Goede Doelen organisaties om beslissingen te nemen op basis van gegevens en inzichten. Een CDP biedt een solide basis voor data gestuurde besluitvorming, waardoor organisaties strategischere en effectievere fondswervingscampagnes kunnen ontwikkelen.
Customer Insights
Doordat de gegevens van leden, donoren, sponsors en geïnteresseerden veelal in verschillende systemen worden bijgehouden, is het voor Goede Doelen organisaties niet goed mogelijk om te voldoen aan de digitale service verwachting van de leden en donoren en bestaat er geen goed inzicht in de effectiviteit van de uitgevoerde campagnes. Door de sterk versnipperde informatie is het persoonlijk en relevant communiceren met (potentiële) donoren in alle fases van hun klantreis een grote uitdaging en bestaat er geen goede basis voor data-analyse en de verdergaande inzet van AI. Intouch365 kan instellingen helpen met het verkrijgen van de juiste klantinzichten.
Customer Data Strategy
Het analyseren en bij elkaar brengen van beschikbare
gegevens is één ding, het bepalen wat je ermee wilt is nog wel wat anders. Over welke gegevens beschikken we nu al? Welke gegevens hebben we nodig voor een succesvolle campagne? Welke gegevens zouden we nog meer willen verzamelen? Hoe stemmen we het bedieningsmodel van de (potentiële) donor af op diens interesses? Intouch365 gaat graag met jullie aan de slag om een customer data strategie te ontwikkelen.
Customer Machine Learning (AI)
Het in een customer data platform verkregen unieke en eenduidige klantbeeld kan ook gebruikt worden om algoritmes te voeden, die op hun beurt weer een rol spelen in het aansturen van de relevante communicatie met de donoren en/of het voorspellen van hun gedrag. Hierdoor kan bijvoorbeeld het al dan niet verlengen van een lidmaatschap voorspelt worden en kan er bij dreigende opzegging tijdig actie ondernomen worden, inspelend op de interesses van de betrokken persoon.
Customer Data Platform (CDP)
De technologische ontwikkeling op het gebied van bij elkaar brengen en consolideren van data is in de afgelopen jaren erg hard gegaan, waardoor er nu Customer Data Platforms (CDP’s) beschikbaar zijn. In een dergelijk platform kunnen gegevens uit meerdere bronnen, gestructureerd en ongestructureerd, eenvoudig bij elkaar gebracht en geconsolideerd worden. Hierdoor ontstaan er unieke en eenduidige klantprofielen, op basis waarvan het uitvoeren van analyses en het doen van voorspellingen wél mogelijk zijn. Een belangrijke functie van een CDP is naast het bij elkaar brengen en harmoniseren van klantdata uit verschillende bronnen dan ook het verrijken van deze gegevens met in de cloud beschikbare datasets, zoals bijvoorbeeld demografische gegevens of data afkomstig van het CBS. Daarnaast is het aansturen van diverse acties op basis van de gegevens een belangrijke functie van een CDP.
Customer Journey en Process Optimization
Jarenlang zijn Goede Doelen vooral bezig geweest met het optimaliseren van de eigen processen, in een poging de interne operatie efficiënter te laten functioneren. Het proces dat de (potentiële) donor doorloopt, de zogenaamde customer journey, werd daarbij te weinig als uitgangspunt genomen. Intouch365 kan helpen om de ervaring van de donor te verbeteren, door deze bij elk contactmoment met de instelling als uitgangspunt te nemen.
Wet- en Regelgeving Compliancy (o.a. AVG)
De eisen die aan Goede Doelen gesteld worden op het gebied van privacywetgeving zijn complex en veeleisend. En door de sterke versnippering van klantgegevens over meerdere systemen is het voor veel organisaties niet goed mogelijk om compliant te zijn met verordeningen zoals de AVG. Intouch365 kan helpen om te zorgen dat jullie wél aan de wet- en regelgeving voldoen.
Contact
Neem contact op!