Het kan je haast niet ontgaan zijn…
Het is weer de tijd van de Open Dagen in het onderwijs. Vanuit abri’s, aanplakzuilen en zelfs volledig beplakte bussen worden potentiële studenten massaal opgeroepen om naar een open dag te komen, om zich daar te laten informeren over de studieprogramma’s. Een mooi staaltje aanbod-gedreven marketing, dat helaas vaak voorbij gaat aan de persoonlijke behoefte van de individuele studiekiezer.
En in een tijd waarin de noodzaak tot Levenslang Ontwikkelen (LLO) zorgt voor een steeds groter aandeel van professionals in de studentenpopulatie, is deze ook steeds meer divers van aard. Waar de profielen van 17-jarige studiekiezers nog redelijk met elkaar vergelijkbaar zijn en hun studiekeuze trajecten ook redelijk hetzelfde verlopen, zijn de klantreizen van de professionals die een studie willen volgen in het kader van bij- of omscholing veel individueler.
Massa-ervaring
De meeste Open dagen zijn nog altijd ‘algemeen’ ingericht, waardoor dit overweldigend kan zijn voor studenten die op zoek zijn naar een passende opleiding. De massa-ervaring biedt vaak niet de diepgaande informatie en persoonlijke touch die nodig is om een weloverwogen keuze te maken. Een meer gerichte aanpak om de individuele behoeften van studiekiezers te begrijpen en te ondersteunen zou helpen die ‘persoonlijke touch’ wel te geven.
Data is de oplossing…
Door gebruik te maken van geavanceerde data-analyse en personalisatie kunnen onderwijsinstellingen de klantreis van elke studiekiezer beter begrijpen en optimaliseren. De hele reis die deze aspriant-student af legt kan worden gevolgd om te snappen waar hij staat in zijn keuzeproces en hem daardoor tijdig en relevant te kunnen ondersteunen.
Bekijkt een aspirant-student bijvoorbeeld acht verschillende opleidingen op de website van één opleiding, dan kan hem (automatisch) gevraagd worden of hij wil chatten met een studiekeuzebegeleider die de verschillen tussen de opleidingen kan uitleggen.
Deze data kan niet alleen gebruikt worden om de wervingsresultaten te verbeteren, maar ook om een goede basis te leggen voor een levenslange relatie met de student.
Kom in actie!
We dagen je uit om gebruik te maken van data bij de eerstvolgende open dag. Nieuwsgierig hoe je dat het best kunt toepassen? We komen graag met je in contact! Stuur ons een berichtje en we helpen je om data te integreren bij jouw eerstvolgende open dag. Zo helpen we studenten vooruit!