
Onderwijs
Home » Onderwijs
Branche
Onderwijsinstituten
In een tijdperk van voortdurende technologische vooruitgang en toenemende concurrentie is het van cruciaal belang voor onderwijsinstellingen om een diepgaand inzicht te krijgen in hun diverse klantgroepen, waaronder belangstellenden, aanmelders, studenten, alumni en het bedrijfsleven. Door de unieke behoeften, interesses en verwachtingen van deze doelgroepen te begrijpen en effectieve communicatiestrategieën toe te passen, kunnen onderwijsinstellingen zich onderscheiden, waarde toevoegen en duurzame relaties opbouwen. Met behulp van een Customer Data Platform (CDP) kunnen onderwijsinstellingen deze uitdaging aangaan en hun klanten op een persoonlijke en betekenisvolle manier bereiken, waardoor ze kunnen floreren in de dynamische onderwijsomgeving van vandaag.
Het belang van een 360° beeld van de student
Geconsolideerde gegevens van de studenten in elke fase van de studentreis zijn de basis voor gepersonaliseerde en relevante communicatie. Zij stellen instellingen in staat om hun aanbod flexibel af te stemmen op de individuele onderwijsvraag en vormen de basis voor verdere analyse en de inzet van Artificial Intelligence (AI).
Trends
Trends in het hoger onderwijs
Lees hier een overzicht van de nieuwste trends binnen de onderwijsbranche.
De gegevens van belangstellenden, aanmelders, zittende studenten en alumni worden bij veel instellingen in verschillende systemen bijgehouden. Voor de belangstellenden is er een CRM-systeem, de aanmelders komen – al dan niet via Studielink – binnen in het SIS en de alumni worden vaak geregistreerd in lokale afdelingsdatabases. Hierdoor ontbreekt een goed inzicht in alle gedragingen van en contactmomenten met één en dezelfde persoon. Zo wordt bijvoorbeeld niet meteen herkend dat een aanmelder al eerder aan dezelfde instelling gestudeerd heeft. En ook is het door de versnippering van data niet goed mogelijk om de effectiviteit van de verschillende wervingsactiviteiten te bepalen.
Onderwijsinstellingen zien hun doelgroepen sterk veranderen. Waar het volgen van een studie voorheen iets was wat jongen mensen deden ter voorbereiding op hun professionele loopbaan, zie je dat tegenwoordig werken en studeren steeds meer gecombineerd wordt. Werkenden dienen hun professionele kennis voortdurend op peil te houden, en daardoor nemen deeltijd- en vervolgopleidingen een steeds prominentere plaats in het onderwijsaanbod.
Maar met het combineren van werk en studie ontstaat ook de wens tot flexibilisering van het onderwijsaanbod. Studenten willen niet meer per definitie het hele programma volgen, maar willen – afhankelijk van hun persoonlijke leerdoelstellingen – flexibel modulair onderwijs. En om gericht persoonlijk onderwijs aan te kunnen bieden is het noodzakelijk om de student goed te kunnen doorgronden, ongeacht van de fase van de student lifecycle waarin deze zich bevindt.
In een tijd waarin personalisatie de norm is geworden, verwachten studenten, aanmelders, alumni en het bedrijfsleven relevante en tijdige communicatie van onderwijsinstellingen. Een CDP maakt het mogelijk om gepersonaliseerde berichten, zoals aanbevelingen voor cursussen, evenementen of carrièremogelijkheden, op grote schaal te leveren. Door gebruik te maken van geautomatiseerde campagnes en dynamische content, kunnen instellingen gerichte communicatie verzenden die aansluit bij de specifieke interesses en behoeften van hun klanten, wat leidt tot een betere betrokkenheid en tevredenheid.
Content
Blogs en webinars

Hogeschool Windesheim – Vernieuwt CRM en zet in op Customer Insights Door Marc La
Tags
Voorkomen van vroegtijdig uitval
“Fors meer schoolverlaters” kopte de NOS vorige maand. En dat terwijl onderwijsinstellingen (een deel

Tags
Hoe je data inzet om Open Dagen relevant te houden
Het kan je haast niet ontgaan zijn… Het is weer de tijd van de
Customer Insights
Doordat de gegevens van belangstellenden, aanmelders, studenten, alumni en externe relaties doorgaans in verschillende systemen worden bijgehouden, is het voor instellingen niet goed mogelijk om te voldoen aan de digitale service verwachting van de hedendaagse student en bestaat er geen goed inzicht in de effectiviteit van de uitgevoerde wervingsactiviteiten. Door de sterk versnipperde informatie is het persoonlijk en relevant communiceren met studenten in alle fases van hun studentreis een grote uitdaging en bestaat er geen goede basis voor data-analyse en de verdergaande inzet van AI. Intouch365 kan instellingen helpen met het verkrijgen van de juiste klantinzichten.
Customer Data Strategy
Het analyseren en bij elkaar brengen van beschikbare gegevens is één ding, het bepalen wat je ermee wilt is nog wel wat anders. Wat willen we met welke gegevens? Welke gegevens zouden we nog meer willen verzamelen? Hoe stemmen we het bedieningsmodel van de student af op diens voorkeuren en wat is de invloed daarvan op de verdere flexibilsering van het onderwijsaanbod? Intouch365 gaat graag met uw instelling aan de slag om een klantdata strategie te ontwikkelen.
Customer Machine Learning (AI)
Het in een customer data platform verkregen unieke en eenduidige klantbeeld kan ook gebruikt worden om algoritmes te voeden, die op hun beurt weer een rol spelen in het aansturen van de relevante communicatie met de student en/of het voorspellen van diens gedrag. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld uitvalrisico of twijfel tijdens het studiekeuzeproces vroegtijdig gedetecteerd worden, waardoor er ingegrepen kan worden door bijvoorbeeld een extra studiekeuzeadviesgesprek te voeren.
Customer Data Platform (CDP)
De technologische ontwikkeling op het gebied van bij elkaar brengen en consolideren van data is in de afgelopen jaren erg hard gegaan, waardoor er nu Customer Data Platforms (CDP’s) beschikbaar zijn. In een dergelijk platform kunnen gegevens uit meerdere bronnen, gestructureerd en ongestructureerd, eenvoudig bij elkaar gebracht en geconsolideerd worden. Hierdoor ontstaan er unieke en eenduidige klantprofielen, op basis waarvan het uitvoeren van analyses en het doen van voorspellingen wél mogelijk zijn. Een belangrijke functie van een CDP is naast het bij elkaar brengen en harmoniseren van klantdata uit verschillende bronnen dan ook het verrijken van deze gegevens met in de cloud beschikbare datasets, zoals bijvoorbeeld demografische gegevens of data afkomstig van DUO.
Customer Journey en Process Optimization
Jarenlang zijn instellingen vooral bezig geweest met het optimaliseren van de eigen processen, in een poging de interne operatie efficiënter te laten functioneren. Het proces dat de student doorloopt, de zogenaamde student journey, werd daarbij te weinig als uitgangspunt genomen. Intouch365 kan helpen om de ervaring van de student te verbeteren, door deze bij elk contact moment met de instelling als uitgangspunt te nemen.
Wet- en Regelgeving Compliancy (o.a. AVG)
De eisen die aan instellingen gesteld worden op het gebied van privacywetgeving zijn complex en veeleisend. En door de sterke versnippering van klantgegevens over meerdere systemen is het voor veel onderwijsinstellingen niet goed mogelijk om compliant te zijn met verordeningen zoals de AVG. Intouch365 kan helpen om te zorgen dat u wél aan de wet- en regelgeving voldoet.
Contact
Neem contact op!