Skip links

Heijmans – CRM en FSM: Een gedeelde To-be visie voor meerdere regionale organisaties

Details van de case

Situatie & achtergrond

De Energie & Infra (E&I) organisatie binnen Heijmans is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en projecten van de infrastructuur van haar klanten in een competitieve markt met relatief krappe marges. Inefficiënties in deze processen en organisatie hebben dan ook snel een grote impact, waardoor marges worden gedrukt of zelfs verloren gaan.

De E&I-organisatie is echter ook een gefragmenteerde organisatie: E&I is georganiseerd in 4 regio's in het land, die elk autonoom opereren: Een eigen management, een eigen invulling van processen en functionarissen en andere keuzes als het gaat om zijn digitale en IT-middelen, organisatie en medewerkers. Allemaal factoren die grote invloed hebben op de efficiency van de organisatie, de operatie en dus ook het resultaat.

de uitdaging

Breng het proces en de organisatie in kaart.

Binnen een verandertraject wordt de E&I organisatie daarom op verschillende speerpunten onder de aandacht gehouden, waarbij uniformiteit, harmonie en efficiëntie centraal staan.

Intouch365 is gevraagd om samen met medewerkers uit alle lagen van de organisatie (van management tot technici) behoeften over proces en organisatie, met betrekking tot digitale middelen, in kaart te brengen. Deze functionele behoeften over proces en organisatie zijn vertaald naar een optimale en uniforme TO-BE Architectuur voor de verschillende regio's, om zo de efficiëntie in de operatie te verbeteren.

het PROCES

Project en aanpak

Wetende dat dit project een grote impact heeft op alle lagen van de organisatie en dat het samen gaat met intensief change management, was het meteen duidelijk dat draagvlak voor verandering bij alle stakeholders essentieel was voor het slagen van dit project.

Nadat de procesverbeteraars van Heijmans samen met de verschillende regio's hun manier van werken in kaart hadden gebracht, is één regio-overstijgende uniforme procesblauwdruk gemaakt.

Op basis van deze blauwdruk heeft Intouch365 via een interactieve aanpak met verschillende medewerkers (van management tot technici) functionele wensen en behoeften afgeleid. Met multidisciplinaire groepen werden inspiratiebezoeken georganiseerd aan organisaties met gelijksoortige werkprocessen om de deelnemers te helpen los te komen van hun huidige manier van denken en werken. Er werden interactieve sessies georganiseerd met stakeholders die hen triggerden om na te denken over functionele behoeften in hun eigen werkprocessen.

Daarvoor waren er 1:1 gesprekken met het regionale management om hun visie op te nemen in het To-Be Design als basis en commitment om de latere verandering te ondersteunen.

Samen zijn deze elementen verwerkt in een To-Be ontwerp voor digitale middelen, architectuur en functionele behoeften van medewerkers voor een nieuw CRM en Field Service Management Platform voor de verschillende regio's. Op basis van dit ontwerp is samen met de andere bedrijfsonderdelen van Heijmans een leveranciersselectietraject uitgevoerd voor één organisatiebrede leverancier en oplossing voor CRM en Field Service Management.

Alle cases

Bekijk ook onze andere projecten!

Get in touch

Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Milan van Maaren

Customer Insights Specialist