Wat is er nieuw in Customer Insights Journeys? (5 functies op een rij) – Release Wave 1 2025
Wat is er nieuw in Customer Insights Journeys? (5 functies op een rij)
Door Marc la Chapelle
Iedereen die werkt met Dynamics Customer Insights Journeys heeft gemerkt dat het Microsoft product-team afgelopen maanden flink door heeft gewerkt om de uitfasering van de Outbound Marketing Module (OBM) per 30 juni zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit blijkt uit de zeer uitgebreide Release Wave 1 2025 waarin niet alleen oude OBM functies in Real Time Marketing (RTM) beschikbaar worden gesteld, maar waarin ook veel nieuwe functies terecht zijn gekomen. We nemen je graag mee in de 5 belangrijkste features:
N.b. liever uitgebreid kijken dan snel lezen? Bekijk HIER onze webinar over alle nieuwe functies van Release Wave 1 terug!
1. Segmentlidmaatschap gebruiken als voorwaarde voor een if-then vertakking in journeys
Met bestaande if/then vertakkingen kon je binnen een journey al wachten op triggers, zoals het openen van een email. Daar is nu aan toegevoegd dat lidmaatschap (of gebrek van lidmaatschap) ook als trigger gebruikt kan worden in de klantreis. Zo kan je makkelijker de juiste communicatie op het juiste moment aanbieden en heb je dus meer controle over de customer experience!
2. Data-export functionaliteiten
In de huidige datagedreven wereld staan marketeers voor de uitdaging om een volledig overzicht van hun campagnes te krijgen om weloverwogen beslissingen te nemen. Het is met de nieuwe Release Wave mogelijk om RTM-gegevens, zoals e-mailopeningen, klikken en bounces, veilig te exporteren naar je eigen opslagoplossing, zonder Microsoft Fabric als vereiste. Dit stelt je in staat om aangepaste rapportages en analyses uit te voeren die aansluiten op je bestaande systemen.
3. Het event portaal
De oude OBM module werd geleverd met een beperkt aanpasbare, maar toch functionele event-registratie portaal. Met de nieuwe Release Wave in RTM staat nu de nieuwe event portal van Power Pages in public preview voor Journeys.
Met het nieuwe eventportaal kun je snel een uitgebreide hub creëren waar klanten toegang hebben tot eventdetails, sessie-informatie en sprekersschema’s. Daarnaast kunnen ze zich gemakkelijk registreren via het registratieformulier voor evenementen. Het portaal kan naadloos worden geïntegreerd in je bestaande CMS via een Javascript-codefragment of de nieuwe event API.
4. Wachtlijst functionaliteiten
Als toevoeging op de event portal is ook de wachtlijst functionaliteit terug van weggeweest, en een stuk uitgebreider dan deze was in OBM. Zo worden potentiële deelnemers op een wachtlijst geplaatst zodra een evenement of sessie vol is, en worden vrijgekomen plaatsen direct opgevuld met de eerstvolgende wachtende op de lijst. In een vogelvlucht zijn dit de functionaliteiten van het nieuwe capaciteitsbeheer:
- Eenvoudig de lijst met wachtrijregistratiesbekijken en segmenten kunnen maken van de wachtrij registraties
- Automatische communicatieversturen via vooraf ingestelde, trigger-gebaseerde journeys voor zowel evenement- als wachtlijstregistraties.
- Een annuleringsknopin je e-mails toevoegen, zodat deelnemers die niet meer geïnteresseerd zijn hun plek eenvoudig kunnen vrijmaken voor iemand anders.
5. Custom Form Fields
Voor gebruikers die eerder al werkten met het Dynamics 365 Marketing, was het ontbreken van een mogelijkheid om ‘eigen velden’ op formulieren te plaatsen soms frustrerend. De ‘form builder’ bood je enkel de optie om velden aan een marketingformulier toe te voegen die al in de database bestaan.
Dat wordt nu opgelost met de ‘Custom Form Fields’. Zo voeg je gemakkelijk ‘incidentele’ velden toe om informatie uit te vragen die je niet per sé in je Dynamics 365 database wil hebben. Bijvoorbeeld, wanneer je rondom een event wil vragen of iemand dieetvoorkeuren heeft of de bezoeker wil vragen of hij een parkeerplaats wil reserveren.
Dit was al een voorproefje van de nieuwe features die Release Wave 1 2025 voor Customer Insights Journeys met zich meebrengt. Natuurlijk zijn er nog meer nieuwigheden in deze Release Wave waar wij je graag meer over vertellen.
Meer leren?
Bekijk HIER ons webinar van donderdag 27 maart terug, waarin we je uitgebreid meenamen wat er nieuw is in Release Wave 1 2025 voor D365 Customer Insights Journeys.
➡️ Volgende webinars niet missen? Schrijf je in voor de kwartaalupdate. Ieder kwartaal alle belangrijke updates en events op een rij!
Al >50 marketing, data en it-professionals gingen je voor!
Benieuwd naar de nieuwste features in Dynamics 365 Customer Insights Data? Klik op de link hiernaast.
Contact
Vragen n.a.v. deze blog? We helpen je graag!